11 bud for et sunt kosthold

Det florerer av velmenende råd i media om hvordan du kan leve sunt eller gå ned i vekt. Noen sverger til lavkarbo, andre til 5:2 dietten mens andre igjen hevder at sunt folkevett og norsk bondekost er veien å gå. Det er ikke alltid så lett å vite hvem man skal tro på!

Les mer

Solens vitamin

Vitamin D er viktig for både voksne og barn, og spesielt nå som vi går årets mørkeste tid i møte. Vitamin D er viktig for at immunforsvaret skal kunne gjøre jobben sin. I tillegg bidrar det, sammen med kalsium, til at kroppen opprettholder et sterkt skjelett.

Les mer

5 om dagen

I Helsedirektoratets 'Nøkkelråd for et sunt kosthold' står det at man burde spise 5 porsjoner av frukt, bær og grønnsaker daglig. Men hva mener de egentlig med ‘5 om dagen’? Kan man spise 5 epler og slå seg til ro med at man da har dekket kroppens behov for frukt og grønt?

Les mer

Omega-3 er sunt året rundt!

Kroppen din kan kun omdanne små mengder omega-3 til EPA og DHA, og behøver derfor tilførsel via kostholdet året rundt. Så ikke glem å spise din daglige dose av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, også på sommeren!

Les mer

Viktig med frukt og grønt om vinteren

Vinter er forkjølelsessesong og mange av oss føler oss litt pjuske og energiløse på denne tiden av året. Da er det viktig å passe på å spise mye frukt og grønt! Det vil nemlig gi kroppen din bedre forutsetninger til å holde seg frisk gjennom vinteren!

Les mer

Vitamin C – bra for immunforsvaret

Mange av oss har vokst opp med kunnskapen om at appelsin inneholder vitamin C og at det er bra for immunforsvaret. Stemmer det? Og hvor mye av vitamin C bør du få i deg? Her er alt du trenger å vite om vitamin C!

Les mer

Helsedirektoratet anbefaler omega-3

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken og gjerne bruke fisk som pålegg. Dette tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler vi et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje

Les mer

Derfor skal du spise blåbær!

Å spise blåbær regelmessig er bra for kroppen. Norske ernæringsspesialister har stemt frem blåbær som en av de fem sunneste matvarene du kan spise. Og det finnes ingen grunn til å bekymre seg når blåbærsesongen er over - fryste bær er et utmerket alternativ fordi de beholder sin næringsverdi.

Les mer

Omega-3 er alltid en god idé!

At hva du spiser og drikker påvirker helsen din er vel de færreste i tvil om. Å forstå hvorfor omega-3 alltid er en god idé er et viktig steg i å ta vare på hjertet ditt. Her kommer 5 fakta om de sunne fettsyrene!

Les mer

Gode kostholdsråd for et sunt hjerte

Fet fisk med omega 3, masse vitaminrik frukt og grønnsaker og grove, fiberrike kornprodukter er blant matvarene du bør spise i et hjertevennlig kosthold.

Les mer

5 supergrønnsaker

Alle grønnsaker er sunne, men noen inneholder mer næringsstoffer enn andre. Her er fem av de sunneste grønnsaker du kan velge i høst.

Dette fettet bør vi spise mer av

Mange av oss kutter fett i kostholdet fordi vi tror det er usunt. Men det finnes ulike typer fett –både usunt og sunt fett – og kroppen vår trenger de sunne fettsyrene.

Les mer

Viktig å vite om vitaminer

Vet du egentlig hva vitaminer er og hvorfor de er så viktige for kroppen?

Les mer

Velg riktig omega-3 tilskudd!

De fleste av oss har fått med seg at omega-3 er sunt, men det kan være vanskelig å vite hvilke omega-3 produkt man bør velge. Vi hjelper deg å finne veien i tarejungelen!

Les mer

Viktig å vite om kosttilskudd

Stadig flere av oss spiser kosttilskudd, og salget av vitaminer, mineraler, antioksidanter og omega-3 bare øker for hvert år som går. Men hvordan virker de? Og hva bør du passe på når du velger kosttilskudd?

Les mer

EPA og DHA - de viktige fettsyrene

Du har kanskje hørt om Omega-3 fettsyrene DHA og EPA. Men vet du hva de gjør i kroppen?

Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi respekterer personvernet ditt og deler aldri informasjonen din. Les mer her.