zink_1140x600.jpg

Sink

Sink bidrar til å opprettholde normal funksjon av hår, hud og negler, og er også en antioksidant som beskytter cellene våre mot oksidativt stress.

Sink finnes i alle kroppens celler

Sink er et essensielt mineral som kroppen trenger. Det finnes i alle celler i kroppen, men spesielt i bein, muskler, øyne og prostata. Kroppen har et innhold på 2,3 gram sink.
 
Mineralet sink fremmer normal metabolisme av makronæringsstoffer, som karbohydrater og fettsyrer.

Hva gjør sink i kroppen vår?

Sink finnes i alle vev og er avgjørende for funksjonen til mange kroppsenzymer. Dermed påvirker sink flere av kroppens funksjoner:
  • Bidrar til å opprettholde normalt syn
  • Bidrar til immunsystemets normale funksjon
  • Bidrar til normal kognitiv funksjon
  • Bidrar til å beskytte celler mot oksidativt stress
  • Bidrar til normal syre/base-balanse
  • Bidrar til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne
  • Hjelper med å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet
  • Bidrar til normal metabolisme av makronæringsstoffer som karbohydrater og fettsyrer
  • Bidrar til normal metabolisme av vitamin A
  • Har en rolle i prosessen med celledeling og bidrar til normal protein- og DNA-syntese
  • Bidrar til vedlikehold av normal beinstruktur

Sink - et av sporstoffene

Noen mineraler som kroppen trenger store mengder av er eksempelvis magnesium og kalsium. Mineralene som trengs i mindre mengder i kroppen vår kalles sporstoffer. Jern, krom, selen, mangan og jod inngår i tillegg til sink i denne gruppen.

Sink i maten

Sink forekommer ikke naturlig i kroppene våre, så det må tilføres fra mat. Under 50% av sinkinnholdet i mat kan absorberes av kroppen vår. Dette opptaket henger blant annet sammen med hvordan måltidet er satt sammen.
 
Proteinrike matvarer øker opptaket, jern og fytinsyre som finnes i korn kan hemme opptaket. Sink finnes i matvarer som kjøtt, korn, leverpostei, belgfrukter og sjømat.
 
Den anbefalte daglige dosen er 9 mg for menn og 7 mg for kvinner. Vegetarianere og andre som spiser lite animalsk protein bør øke inntaket. Den øvre grensen for daglig forbruk er 25 mg.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi respekterer personvernet ditt og deler aldri informasjonen din. Les mer her.